De kommersiella tidningarna sysslar med klickbete i mycket högre utsträckning än public service. Idag kan vi se ett perfekt exempel på detta eftersom både SVT och Expressen skrivit en nyhet om samma ämne – men naturligtvis med olika rubriker. Ämnet är explosionen i Linköping. Låt oss ta en närmare titt på skillnaderna.
SVTs rubrik
Mc-ledaren: ”Det är inte en attack mot oss”
Expressens rubrik
29-åringens kopplingar till gänget – nu svarar ledaren
Här kan vi alltså se hur SVT skriver ut vad ledaren säger direkt i rubriken, medan Expressen håller det hemligt i hopp om att väcka din nyfikenhet så att du klicka på rubriken. Om du redan vet vad artikeln handlar kanske du avstår från att klicka om du inte är intresserad av det som sägs.
Vill du motverka klickbete gäller det först att känna igen vad som är klickbete. Sedan ska du undvika att klicka på den typen av rubriker. Beteenden hos medier går att ändra, men bara om folk gör medvetna val i sin mediekonsumtion.
Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/no-surrender-ledaren-det-ar-inte-en-attack-mot-oss
Källa: https://www.expressen.se/nyheter/29-aringens-kopplingar-till-ganget-nu-svarar-ledaren/
(Rubrikerna har tagits från startsidan hos respektive sajter och kan därför skilja sig från rubrikerna i själva artikeln.)