Ny studie bekräftar det som Mediegranskaren säger om SVT

Av | 10 juni, 2019

En ny studie som presenteras av Näringslivets medieinstitut visar att av de 16 beslut från Granskningsnämnden där de fällt public service för partiskhet inom politik, så har public service i tolv av fallen vinklat rapporteringen till fördel åt de så kallade GAL-värderingarna (gröna, alternativa och liberala värderingar). Motsatsen är TAN (traditionella, auktoritära och nationalistiska värderingar). Inte i ett enda fall fälldes vår skattefinansierade media för att ha vinklat en artikel till TAN-värderingarnas fördel.

Vad betyder allt det här då? Jo, att SVTs journalister tar ställning för vissa värderingar men aldrig för andra. Om de gör sitt jobb ska de inte ta ställning för olika värderingar alls, utan lämna det åt läsaren. SVT själva försvarar sig med att man skriver tusentals artiklar och att fällningarna rör en försvinnande liten del av allting som skrivs. Ett logiskt argument, om det inte vore för det faktum att Granskningsnämnden själva är relativt tandlösa. För att de ska fälla ett nyhetsinslag för att vara partiskt krävs det att ämnet är ”kontroversiellt”. Detta står på hemsidan för myndigheten för press, radio och tv där Granskningsnämnden numera ingår.

För det första är det Granskningsnämnden som själva avgör vad som är ”kontroversiellt”. Redan där har vi ett godtyckligt beslut. Sedan kan man undra vad som händer med alla ämnen som inte är kontroversiella? Där är det tydligen fritt fram att vara partisk och ta ställning. Hade inte Granskningsnämnden haft så slappa definitioner hade public service definitivt blivit fällda för politisk partiskhet betydligt fler än 16 gånger.

Källa: https://naringslivets-medieinstitut.se/medierna-i-p1-expressen-uppmarksammar-nmi-rapport-om-opartiskhet/

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.