Var går gränsen mellan reklam och kulturfenomen för SVT? (ABBA)

Av | september 2, 2021

ABBA kommer släppa sitt första nya album på 40 år, och det rapporterar SVT om.

Vad är problemet?

Visst, det är en nyhet att ABBA släpper ett nytt album, men de artiklar som SVT idag publicerar kan också ses som reklam för gruppens nya album. Särskilt med tanke på att SVT nyligen blev fällda för att ha visat en billogga i 30 sekunder. Man kan verkligen fråga sig om vare sig SVT eller Granskningsnämnden vet var gränsen går, eller om det helt enkelt är ren godtycklighet som gäller när det kommer till kritan.

Inte nog med att de skriver om det nya albumet uteslutande positivt och fascinerande, vi får dessutom lyssna på en av de nya låtarna som finns på albumet. Det här är otroligt bra reklam för ABBA med tanke på den positiva spridningen som SVT ger dem.

Vad skulle gjorts bättre?

Svårt att säga eftersom gränsdragningen är så luddig och otydlig. Men nog hade SR-journalisten Kris Boswell och frilansjournalisten Anna Charlotta Gunnarson kunnat strykas helt, speciellt med tanke på att de båda presenteras som ABBA-fans. Hur opartiskt blir det, SVT?

Fundera på följande

Var drar du själv gränsen för reklam? Hur ofta hör eller ser du svenska journalister kritisera ABBA, eller ställa kritiska frågor till medlemmarna? Hade SVT kunnat rapportera om presskonferensen på något annat sätt? Tror du att SVT-journalisterna drogs med av bara farten och glömde kritiskt tänkande?

Källa: https://www.svt.se/kultur/hor-den-helt-nya-laten-fran-abba
Källa: https://www.svt.se/kultur/abba-ryktena-far
Källa: https://www.svt.se/kultur/benny-andersson-det-ar-bra-det-later-som-det-alltid-har-gjort

Kategori: SVT

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.