Var går egentligen gränsen för reklam för public service?

Av | februari 25, 2025

Armad Duplantis, i folkmun känd som Mondo, ska börja släppa musik.

Vad är problemet?

SVT ger oss ett smakprov av låten samt berättar när den släpps. Det fattas bara en länk till där man kan lyssna på den också.

Vad skulle gjorts bättre?

Svårt att säga, eftersom det verkar vara rätt mycket subjektivitet som avgör huruvida någonting som publiceras av public service-bolagen utgör reklam eller ej.

Fundera på följande

SVT har tidigare blivit fällda av Granskningsnämnden för att ett bilmärke syntes i bild under för lång tid. Men att tipsa om kommersiell musik går bra?

Jag frågade Kulturnyheterna på SVT

Hej!

Mitt namn är Kai och jag driver mediegranskaren.se.

I TTs artikel som ni publicerade 12:30 idag står det om Armand Duplantis nya låt. Dels när den släpps, plus ett smakprov på hur den låter.

Jag undrar var gränsen går för reklam? Vad är det som krävs för att ni ska klassa något som reklam?

Om ni väljer att svara kommer ert svar att publiceras i sin helhet på min sajt.

Källa: https://www.svt.se/kultur/duplantis-nya-karriar-slapper-lat
Källa: https://www.journalisten.se/nyheter/svt-forlorade-tvist-om-bilmarke-tvingas-betala-50000-kronor/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.