Regeringen vill bryta ungas dåliga matvanor, och har gett Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket i uppdrag att ta reda på hur.
Vad är problemet?
Livsmedelsverket har kommit fram till att det är reklam som får unga att äta och dricka ohälsosamt, och det är detta SVT rapporterar om. Men den helt uppenbara frågan om individens ansvar glöms helt bort. Det kan ju till exempel vara så att både reklam och eget ansvar påverkar, men i artikeln läggs allt ansvar på reklamen, och ungdomarna framställs som menlösa får utan egen vilja.
Den enda frågan reportern ställer till ungdomarna är om det inte blir dyrt att köpa egen mat istället för att äta av skollunchen.
Vad skulle gjorts bättre?
Inget fel i att fokusera på reklamen, särskilt inte eftersom den pekas ut av Livsmedelsverket. Men lite fokus på det egna ansvaret hade inte skadat, särskilt inte när det gäller ungdomar som väljer bort skollunchen för att den inte är tillräckligt god.
Fundera på följande
Det är något med vänstern och förmågan att alltid skylla sina egna tillkortakommanden på något annat.
Jag frågade Anna Simonsson på SVT
Hej!
Mitt namn är Kai och jag driver mediegranskaren.se.
I din artikel som publicerades 05:30 idag skriver du att Livsmedelsverket säger att reklam påverkar ungdomars matvanor. Men den enda frågan du ställer i videon är om det inte blir dyrt att köpa egen mat istället för att ta del av skollunchen.
Varför ställer du inte den uppenbara frågan om ungdomarnas eget ansvar? I artikelns framställs det som att om man bara minskar på reklamen kommer matvanorna att bli bättre, men ungdomar med hög disciplin bryr sig inte om reklam.
Om du väljer att svara kommer ditt svar att publiceras i sin helhet på min sajt.
Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/reklam-for-energidryck-fick-filippa-att-borja-dricka-flera-om-dagen