Vad är egentligen ”konsumtionshets”, SR?

Av | mars 24, 2024

SR pratar med en influerare som tipsar om smink.

Vad är problemet?

SR pratar om konsumtionshets när influerare uppmanar sina följare att köpa olika skönhetsprodukter. På vilket sätt är det hets? SRs reporter problematiserar också att unga använder sina månadspengar till konsumtion. Och sist men inte minst bjuder man in en forskare som pratar om hållbarhet och hur främst äldres hållbarhetstänk har påverkats. Det är inte för inte att man anar ett ifrågasättande varför unga inte låtit sig påverkats i högre utsträckning av public service klimathysteri. Man vill ju så gärna förändra och styra svenskarnas beteenden och vanor.

Vad skulle gjorts bättre?

Förklara vad konsumtionshets faktiskt är. Och så lite mindre klimataktivism, då det sedan ett tag tillbaka varit uppenbart hur public service-bolagen försöker få svenskarna att minska på konsumtionen för att rädda klimatet (vilket naturligtvis inte kommer räddas för att svenskar köper färre prylar).

Fundera på följande

SR pratar om vilken makt influerare har över sina följare. När ska de börja prata om vilken makt de själva har över sina lyssnare?

Jag frågade Studio Ett och Felicia Hassan på SR

Hej!

Mitt namn är Kai och jag driver mediegranskaren.se.

Jag har två frågor till er baserade på artikeln om influerares makt över sina följare som publicerades 16:49 idag.

1) Hur definierar ni ”konsumtionshets”?
2) Varför väljer ni att problematisera att unga använder sina månads- eller veckopengar på smink och andra skönhetsprodukter?

Om ni väljer att svara kommer ert svar att publiceras i sin helhet på min sajt.

Studio Ett och Felicia Hassan valde att inte svara.

Källa: https://sverigesradio.se/artikel/influerares-makt-over-ungas-okande-sminkkonsumtion

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.