SR skriver att det inte kommer tävla några ryssar i ridsporten i OS nästa år i Paris.
Vad är problemet?
Rubriken:
”Inga ridsportsryssar i OS – här är skälet”
Det vill säga en rubrik där man inte berättar anledningen. Rubriken är istället utformad för att läsaren ska klicka för att få reda på anledningen – en klassisk strategi från de kommersiella medierna som länge förlitat sig på denna metod för att tjäna mer reklampengar. Men SR får ju skattepengar, så vad har de för anledning att använda sig av klickbete?
Vad skulle gjorts bättre?
En informativare artikel hade kunnat vara ”Inga ridsportsryssar i US – saknar nödvändiga poäng”.
Fundera på följande
Vad har public service-bolagen för anledning(ar) att använda sig av klickbete?
Jag frågade Radiosporten på SR
Hej!
Mitt namn är Kai och jag driver mediegranskaren.se.
I er artikel som publicerades idag 13:22 om ridsportsryssar, döper ni rubriken till ”Inga ridsportsryssar i OS – här är skälet”. Skälet är att de missat nödvändiga poäng då de tidigare varit avstängda. Varför skriver ni inte ut anledningen i rubriken?
Om ni väljer att svara kommer ert svar att publiceras i sin helhet på min sajt.
Radiosporten valde att inte svara.
Källa: https://sverigesradio.se/artikel/inga-ridsportryssar-i-os-har-ar-skalet