Vad som ska definieras som rasism kan man prata om länge. SVT har makt att normalisera vissa definitioner genom att okritiskt publicera anklagelser. I det här fallet är det Dolce & Gabbana som anklagas sociala medieaktörer i Kina. Deras reklamkampanj på Instagram visar en kines som försöker äta pizza med ätpinnar, vilket naturligtvis inte är särskilt lyckat.
Men på vilket sätt ger kampanjen ett uttryck för att kineser skulle vara mindre värde eller lägre stående? Att anklaga kampanjen för att vara rasistisk ligger på samma nivå som när kineserna blev sura på SVT för att ett av deras humorprogram skämtade om kinesiska turister.
Istället för att ignorera väljer SVT att skriva om det helt okritiskt, där man endast låter kineserna komma till tals. Man skriver även om effekter detta har fått i Kina, men Dolce & Gabbana hör man inte ett ord från. På det här sättet stärker SVT en väldigt bred definition av rasism. En enskild artikel gör naturligtvis marginell skillnad, men det är så här man börjar med att ändra folks definitioner av vissa termer och ord – ofta utan att folk förstår det.