Nu börjar SVT rikta uppmärksamheten mot fler företag än bara Marabou. Det handlar alltså om listan över företag som Ukraina sammanställt, där de uppmanar folk att bojkotta företag som fortfarande har verksamhet i Ryssland.
Vad är problemet?
Det är visserligen bra att SVT tar upp det faktum att hundratals företag finns på svarta listan (och inte bara Marabous ägare), men man skriver ingenting om att det är media som bestämmer vilka som ska hamna i rampljuset. Till exempel:
”Även Carlsberg, som bland annat säljer Apotekarnes julmust, Ramlösa, Festis och Pripps blå finns med på Kiev School of Economics lista. Liksom Nestlé som säljer frukostflingor, barnmat, Zoégas kaffe och Kit Kat. Och det finns fler kända företag på listan.
Trots detta är det fortfarande Mondelez, och framför allt märket Marabou, som har fått bära skulden.
– Det handlar inte om objektiv rättvisa. Vissa företag hamnar i skottgluggen, säger varumärkesexperten Mats Georgson.”
Precis, men VARFÖR hamnar vissa i skottgluggen? Jo, för att det är journalisterna som väljer vad som ska publiceras. Det är media som väljer ut vilka som ska bära hundhuvudet. Den publicistiska makten, när man sitter på miljonplattformar, kan knappast underskattas i det här sammanhanget.
Vad skulle gjorts bättre?
Här borde SVT och övrig media se sig själva i spegeln och fråga sig varför man (innan den här artikeln) bara fokuserat på ett företag och ett varumärke. Man borde även förklara för läsaren att media har makten att bestämma vad läsaren ska se och höra (en makt som visserligen minskat i samband med sociala medier, men som fortfarande är enorm).
Fundera på följande
När media drevar mot Marabou sätter det press på andra företag att följa med i bojkotten, då fler människor får upp ögonen för situationen. Det handlar alltså inte bara om att SVT rapporterar om att fler företag bojkottar Marabou, utan minst lika mycket om att fler företag bojkottar Marabou för att SVT och andra medier skriver så mycket om det.
Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-foretagen-som-ar-kvar-i-ryssland