SVT ser det de vill se

Av | 1 april, 2019

Dagens artikel är ett bra exempel på hur lätt SVT kontrollerar narrativet, det vill säga hur de indirekt bestämmer och styr vad folk ska prata om. I det här fallet handlar det om något så oskyldigt som en sportfiskemässa i Jönköping. Förutom att SVT skriver om hur populär den är, skriver de även att den ha få kvinnliga besökare. Det de gör är alltså att de väljer ut en faktor som de fokuserar på, mycket mer än så behövs inte för att folk ska börja prata om ämnet (eller infallsvinkeln) som SVT valt ut.

Man kan ju fråga sig hur relevant det är att berätta om könssammansättningen på en sportfiskemässa. Varför inte samtidigt passa på att fokusera på vilka som gillar att fiska lax? Tänk er själva rubriken ”väldigt få laxentusiaster på årets mässa”. Det är sådana här selektiva fasoner som gör det viktigare än någonsin att tänka själv, att inte låta media styra vilka ämnen eller faktorer man ska diskutera. Det är lätt att missa hur media går tillväga för att sätta fokus på frågor som just de vill prata om. Tänk på det varje gång du läser en artikel hos Public Service!

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/fa-kvinnliga-besokare-pa-sportfiskemassan

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.