SVT öppnar en ny lokalredaktion i Eksjö.
Vad är problemet
Hela artikeln är bara reklam för SVT. Man lyckas naturligtvis endast intervjua folk som tycker det är bra, och sedan skriver man:
”Förstärkningen har varit möjlig genom besparingar och rationaliseringar inom administration, teknik och produktion.”
Varför får vi inte konkretare se vilka besparingar det är som gjorts? Med tanke på hur mycket skattepengar SVT får varje år (drygt fem miljarder) borde de vara betydligt transparentare än så här.
Vad skulle gjorts bättre?
Lite mer självkritik hade varit på sin plats. Man hade kunnat blanda folk som tycker det är bra, men folk som tycker det är dåligt. På så sätt hade läsaren fått flera perspektiv istället för att som nu matas med budskapet att detta är något jättebra.
Och sedan borde SVT tydligare visa vad de gör av alla skattemedel. Vad exakt var det man drog ned på? Inte bara luddiga kategorier som kan innehålla lite vad som helst, tack.
Fundera på följande
Hur ofta granskar SVT sig själva? Minns du programserien Josefsson, då Janne Josefsson gick tillbaka och granskade sina tidigare produktioner. Hur ofta ser du SVT göra något sådant?
Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/svt-oppnar-ny-redaktion-i-eksjo