Ibland får man en känsla av att journalisterna redan på förhand bestämt sig för om de ska skildra en person, en grupp eller en ideologi på ett positivt eller negativt sätt. När det gäller Dolly Style har SVT valt att fokusera extremt mycket på det kommersiella i gruppen. Och det är inte så att det inte existerar, men allting som har med Melodifestivalen att göra är kommersiellt. Till och med individer som presenterar och exponeras i tv blir varumärken.
Så varför fokusera just på Dolly Style när SVTs egen Mello är full av pengar och affärsidéer? På sant SVT-manér är man i det närmaste besatt av att berätta hur stor roll pengarna spelar, eller hur affärsplanen ser ut. Det som jag framför allt reagerar på i artikeln är sättet man presenterar det på – målet verkar vara att få Dolly Style att framstå som något cyniskt.
Det är inget nytt att Public Service attackerar kommersiella företag eller personer som tjänar pengar på smarta idéer. Dessutom gillar jag inte hur SVT, i vanlig, ordning lägger in sina egna åsikter istället för att låta tittaren tolka själv. Deras medarbetare Carolina Jemsby har gjort en dokumentär om Dolly Style, och hon säger att gruppen får sina yngre fans att se en koppling mellan kärlek och pengar.
Det hon menar är att de yngre gärna köper Dolly Style-produkter för att visa uppskattning för gruppen. Detta fenomen sker med i princip alla idoler, men även företag. Gillar man något köper man gärna kringprodukter med företagets märke. Problemet här tycker jag är att Jemsby matar tittaren med sina egna åsikter. Det verkar som att hon med dokumentären vill föra fram ett visst budskap, snarare än att ställa en fråga och sedan låta tittaren besvara den.
Kanske har SVTs agg mot Dolly Style att göra med gruppens fokusering på utseende och väldigt söta och feminina tjejer som inte uttrycker den typen av feminism som SVT ofta propagerar för. Kanske är det något annat. Klart är i alla fall att de inte behandlar gruppen neutralt, utan har med många artiklar och en dokumentär skapat ett drev vars syfte är att få Dolly Style att framstå som en cynisk skapelse.
Det här betyder inte att Dolly Style inte kan vara en cynisk skapelse, men det bör inte vara Public Service uppdrag att förmedla ett sådant budskap till sin publik. Istället bör de rapportera objektivt och sedan låta tittaren själva bilda sig en uppfattning.
Källa: https://www.svt.se/kultur/sista-delen-av-dolly-style-fabriken