Idag ska jag ge ett exempel på hur SVT kan använda flera olika artiklar för att få folk att acceptera något som public service vill att de ska acceptera. Det är som bekant Lucia idag, och föga förvånande försöker SVT att påverka svenskarnas uppfattning om hur Lucia kan gestaltas.
Man börjar med att publicera ett par traditionella artiklar som dels berör kungafamiljens Luciafirande, och dels Skansens Lucia. Sedan kommer ”mellanartikeln” som visar hus Lucia har förändrats genom åren, och att traditionen inte alltid sett likadan ut. Detta gör man för att förbereda läsaren på nästa artikel, nämligen den om Miles.
Miles är en manlig Lucia. Lucia gestaltas av en kvinna, men SVT vill att vi bredder definitionen. Man kan till att börja med fråga sig om det ligger i public service uppdrag att påverka opinionen kring traditioner genom propaganda på det här sättet. Men det är inte det som är det viktiga här, utan sättet SVT gör det på.
Hade det inte varit för artikeln om Lucias historia hade kanske den gemene läsaren ställt sig mer negativ gentemot Miles. Nu hoppas nog SVT på att läsaren ska tänka ”Lucia är ju i ständig förändring, så en manlig Lucia är ju inget problem alls”.
Det här är ett av många smygande sätt man kan påverka opinionen på.
Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-lussar-prinsessan-estelle-och-prins-oscar-pa-haga-slott
Källa: https://www.svt.se/nyheter/se-ett-smakprov-pa-luciataget-i-skansen
Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/sa-har-lucia-forandrats-genom-aren
Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/transexuella-miles-kom-ut-som-pojke-valdes-till-lucia