SVT för antikonsumtionspropaganda

Av | 27 november, 2019

På fredag är det Black Friday som är en av årets största dagar för handel och konsumtion. SVT har skrivit flera artiklar med antikonsumtionspropaganda, och jag tar en titt på den de skrev idag.

Vad är problemet?

Naturligtvis ska SVT kunna rapportera om protester och aktioner mot en dag som Black Friday, så ur det perspektivet är dagens artikel inget märkvärdigt. Men jag hittar inga artiklar som förskönar denna dag, till exempel reportage från köpglada konsumenter som ser fram emot fredag. SVT väljer alltså bara ut protester eller aktivister som inte gillar Black Friday. Obalanserad rapportering med andra ord, särskilt med tanke på hur många svenskar som köper något denna dag (det borde alltså inte finnas brist på folk att intervjua eller situationer att skildra). Men kanske får vi något positivare reportage på fredag som motvikt till det negativa? Vi får se!

Vad skulle gjorts bättre?

Det hade inte suttit fel med bättre balans i rapporteringen här. Som sagt, inget fel i att uppmärksamma protester mot vad aktivisterna menar är överdriven kommersialism, men man kan inte bara visa en sida av verkligheten och sedan tro att man är trovärdiga.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/det-ar-ute-med-black-friday

Kategori: SVT

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.