Ständigt återkommande miljöbudskap är ett sätt för SVT att uppfostra folket

Av | april 1, 2023

SVT skriver om ett samarbete i Karlshamns kommun där man gör nya produkter av gamla prylar (istället för att slänga).

Vad är problemet?

Jag tror inte jag känner till någon media i världen som är lika besatta av miljö och klimat som SVT. En inte alltför vild gissning är att det jobbar en hel del miljöpartister inne på redaktionerna, och att dessa naturligtvis väljer att skriva om det som intresserar dem mest. Det är därför det är viktigt med mångfald baserad på åsikter och ideologi, och inte på utseende eller härkomst.

Problemet här är att miljö- och klimatbudskap är ständigt förekommande på ett sätt som mer liknar propaganda än nyhetsförmedling. Det handlar om att mata folket med ett visst budskap på ett envist sätt under lång tid, tills folket slutligen tar till sig budskapen och ändrar beteende och vanor.

Vad skulle gjorts bättre?

Sluta leta med ljus och lykta efter miljö- och klimatrelaterade nyheter – det får nyhetsrapporteringen att i långa loppet framstå som propaganda och uppfostran.

Fundera på följande

Förknippar du olika medier med olika typer av propaganda? Jag tycker mig se följande:

  • SVT: klimat- och miljöpropaganda
  • Samnytt: antiinvandringspropaganda och Rysslandsvänlig rapportering
  • Aftonbladet: Socialdemokratisk propaganda
  • Expressen: Liberal propaganda

Tre av dessa fyra medier är dock öppna med var de står ideologiskt …

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/article39214543.svt

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.