SR publicerar en artikel om hur mycket det kan kosta om man kör med fel däck för sent på året.
Vad är problemet?
Rubriken:
”Trafikpolisen: Så mycket får du böta – med fel däck”
”Så mycket”? Varför sysslar SR med klickbete när de lika gärna kan skriva att vilket belopp det rör sig om?
Vad skulle gjorts bättre?
Rubriken borde döpts till något i stil med:
”Trafikpolisen: Med fel däck får du böta 500 kronor”
Fundera på följande
SR finansieras av skattemedel, och inte antal klick som deras kommersiella konkurrenter. Vad finns det för anledningar för SR att klickbeta?
Jag frågade Torbjörn Borg på SR
Hej!
Mitt namn är Kai och jag driver mediegranskaren.se.
Rubriken på din artikel som publicerades 10:00 den 7 april lyder ”Trafikpolisen: Så mycket får du böta – med fel däck”.
Varför inte skriva att det kostar 500 kronor i rubriken? Varför använder du begreppet ”Så mycket” som är ett sätt att få lyssnaren att klicka? Ni är ju skattefinansierade, så jag förstår inte riktigt vad SR har att vinna på klickbete?
Om du väljer att svara kommer ditt svar att publiceras i sin helhet på min sajt.
Torbjörn Borg valde att inte svara.
Källa: https://sverigesradio.se/artikel/trafikpolisen-sa-mycket-far-du-bota-med-fel-dack