Just nu skrivs det många artiklar om de skenande drivmedelspriserna, och SVT skriver vad de beror på.
Vad är problemet?
SVT nämner bara råoljepriset (som stiger kraftigt på grund av kriget i Ukraina), vår svenska valuta (som blivit svagare) och den svenska reduktionsplikten (kravet att blanda i biodrivmedel) som anledningar i dagens artikel. Även om man kollar gårdagens artikel (länkar till båda här nedan) så nämner SVT, via en inbjuden gäst, fem anledningar till de stigande priserna:
- Ryssland
- Reduktionsplikten
- Priset på växtbaserade material
- Ökad efterfrågan på olja
- Svagare krona
Inte ett ord om skatten här heller. Så vad är då problemet? Jo, skatten står ensam för knappt hälften av det totala priset på drivmedel (högre andel för bensin och lite lägre för diesel).
Om råoljepriset varit så styrande, hur kan det då komma sig att andra EU-länder inte alls har lika höga priser som Sverige? Förklaringen stavas till stor del skatter. Malta har bland de lägsta dieselpriserna i EU, en anledning är att de sänkte skatterna för att kontra det ökande råvarupriset. Jag länkar till en sajt där du kan jämföra drivmedelspriser mellan olika länder.
Vad skulle gjorts bättre?
Om man nu ska prata om orsaker till prisuppgången, varför nämner man inte skatten överhuvudtaget? Det är ju den största faktorn, och även den faktor som skiljer Sverige från många andra länder.
Fundera på följande
Varför tror du att SVT ogärna pratar om skattefaktorn vad gäller drivmedelspriserna? Politiker, både finansminister Mikael Damberg och moderater har lyft fram skattesänkningar som möjliga lösningar.
Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/bussbolaget-forsoker-tanka-utomlands-for-att-klara-chockpriserna-pa-diesel
Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/oro-i-varlden-vanligt-att-se-forsvagad-krona-da
Källa: https://www.tolls.eu/fuel-prices
Källa: https://timesofmalta.com/articles/view/government-to-slash-fuel-tax-to-cover-increase-in-international-oil.914139