SVT har under en ganska lång tid nu fokuserat på klimatet och valt ut nyheter som handlar om allt från resvanor till dieselbilar och matvanor. Jag funderar på att reda på exakt hur mycket SVT fokuserar på klimatet varje vecka, men för tillfället ska vi titta lite på hur SVT sprider klimatpropaganda.
Idag har de skapat en video med ett gäng människor som vill ställa om sina liv att bli mer hållbara. I praktiken innebär det mer självförsörjning och mindre konsumtion. Det är förstås inget fel på det, problemet är bara att hela artikeln/videon är ensidigt presenterad. Det är tydligt att SVT vill föra fram det här som något positivt snarare än något neutralt.
Det ställs så gott som inga kritiska frågor, en trevlig melodi spelas i bakgrunden och videon är skapad för att uppmuntra tittaren att följa de exempel han ser. Videon är till för att påverka snarare än för att informera.
Dessutom använder sig SVT av termen ”klimatångest”. Det är en påhittad term som får fäste när media normaliserar den genom att använda den upprepande gånger. Vi tycker därför det är tydligt att SVT har en agenda när de skapar en sådan här video. Man vill påverka människor att ändra livsstil i en viss riktning, istället för att ett objektivt och neutralt sätt visa människor som lever på olika sätt, utan att ta ställning för vare sig det ena eller andra.
Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/de-staller-om-for-klimatet