Samma nyhet vinklas helt olika beroende på var du läser

Av | april 13, 2023

Ölmärket Bud Light har använt sig av transan Dylan Mulvaney på sin nya ölburk (hans ansikte pryder den). Beroende på om du läser hos Nyheter Idag eller Expressen bjuds du på helt olika vinklingar.

Vad är problemet?

Det är vid sådana här tillfällen man märker att media mest sysslar med propaganda. De försöker bara få dig att uppfatta händelsen på ett visst sätt. Nyheter Idag försöker fokusera på att ölmärket råkat illa ut efter kampanjen (aktien har tappat i värde och försäljningen sjunker), medan Expressens vinkel är att det kommit en konservativ hatstorm efter kampanjen.

Ingen av medierna anstränger sig för att låta läsaren bilda sig sin egen uppfattning.

Vad skulle gjorts bättre?

Skriv sakligt vad kampanjen handlar om. Utelämna inte relevant information. Använd inte värdeladdade ord. Publicera inte bara reaktioner från ena sidan. Inget av detta är särskilt svårt att göra, utan det handlar bara om vilja.

Fundera på följande

Medierna använder selektivt urval för att driva fram vissa budskap om och om igen. Hos ”alternativa” medier är det till exempel populärt att uppmärksamma då konservativa krafter försöker bojkotta liberala idéer, förmodligen för att man vill försöka ge igen för alla gånger som liberala krafter bojkottat konservativa idéer.

Källa: https://nyheteridag.se/oljatte-tappar-5-miljarder-dollar-efter-sagat-samarbete-med-trans-influencer/
Källa: https://www.expressen.se/tv/nyheter/hatstorm-mot-oljatte-efter-hyllning-av-transinfluencer/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.