Ologiskt var SVT drar gränsen för reklam

Av | december 31, 2022

SVT presenterar en artikel om en Star Wars-samlare.

Vad är problemet?

I den här artikeln har SVT inga problem att visa ett varumärke, men i andra fall gör man ett varumärke på en tröja suddigt så att man inte ska se det. Var dras gränsen är vad är logiken? Får varumärken visas i sammanhang som inte uppmanar tittaren till köp, och varför suddar man i så fall ut loggor på tröjor? Eller handlar det om att varumärken inte får synas alls? Hur kan SVT i så fall publicera en sådan här artikel? Gränsdragningen är minst sagt oklar.

Vad skulle gjorts bättre?

Använd logik och inte subjektiv bedömning från fall till fall om när varumärken får visas i bild.

Fundera på följande

Var drar du gränsen för vad som är reklam? Rena uppmaningar till köp, att ett visst märke syns eller något däremellan? Hur spelar sammanhang in?

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/milans-star-wars-samling-ar-nu-komplett-se-den-unika-samlingen

Kategori: SVT

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.