När media kör påverkanskampanjer är det tydligen inga problem

Av | juni 30, 2024

Nu har de liberala New York Times uppmanat Biden att kasta in handduken och låta någon annan ta över.

Vad är problemet?

Media pratar mycket om påverkanskampanjer, men vad gör de själva? När en så stor och inflytelserik tidning som The New York Times skriver något får det effekt på befolkningen. I det här fallet kände till och med Biden sig manad att svara på kravet. Han hade knappast svarat på ett krav från en enskild medborgare, men när en ledarsida (fint ord för åsiktsbildning) ställer krav så lyssnar politikerna.

För vad det handlar om i grund och botten är makt. Medier har en sådan enorm räckvidd att de kan påverka val. Och eftersom de uppenbarligen är allt annat än opartiska vill de påverka det amerikanska valet i en viss riktning, genom att tala om för medborgarna vad som är ”rätt” och ”fel”. Hur är det inte en påverkanskampanj?

Vad skulle gjorts bättre?

Finns det någon som INTE försöker påverka val åt ena eller andra hållet? Media borde sluta upp med att skrika ”påverkanskampanj”, när de själva sysslar med det precis hela tiden.

Fundera på följande

Fem medborgare är fler än fyra journalister.

Källa: https://sverigesradio.se/artikel/allt-fler-avgangskrav-pa-biden-aldern-uppe-som-tema-igen

Kategori: SVT

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.