Missvisande när SVT skriver att unga dissar dejtingapparna

Av | februari 15, 2025

SVT skriver om en ny trend där unga dissar dejtingapparna för att istället träffas i verkliga livet. Man baserar det på en undersökning som publicerats i Forbes.

Vad är problemet?

Det statistiken visar är att unga känner sig utbrända av dejtingapparna. Det är dock inte detsamma som att de dissar dem eller lämnar dem. Samma undersökning visar nämligen att 66 procent av ”generation Z” (i princip folk som är födda på 00-talet) använder Tinder. Klart fler än hälften alltså.

Vad skulle gjorts bättre?

Rubriken borde bättre ha speglat vad statistiken faktiskt visar, det vill säga att unga känner sig utbrända av apparna (och inte nödvändigtvis lämnar dem).

Fundera på följande

De allra flesta läser bara rubriken. Hur många tror du klickar sig in på Forbes och kollar vad undersökningen faktiskt visar, kontra hur många som litar på SVTs sammanfattning?

Jag frågade Anna Simonsson och Emma Rosdahl på SVT

Hej!

Mitt namn är Kai och jag driver mediegranskaren.se.

I er artikel som publicerades 05:30 idag skriver ni att unga dissar dejtingapparna och att de har tröttnat på dem. Men stämmer verkligen det? Artikeln hos Forbes som ni länkar till visar att 66 procent av ”generation Z” fortfarande använder Tinder. Det är klart fler än hälften, så hur får ni det då till att de dissar och är trötta på dem?

Att folk känner något inför apparna är inte samma sak som att de lämnar dem.

Om ni väljer att svara kommer ert svar att publiceras i sin helhet på min sajt.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/ny-trend-unga-dissar-apparna-dejtar-offline

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.