Mer ABBA-reklam hos SVT

Av | oktober 18, 2021

ABBA släpper en ny låt från det kommande albumet nu på fredag.

Vad är problemet?

Återigen undrar jag hur SVT skiljer otillbörlig reklam från kulturinformation. Man bjuder på en liten bit av den nya låten att lyssna på, man skriver när den lanseras och även när det nya albumet kommer. Det hade väl bara fattats att man hade skrivit var musiken kunde köpas också.

För dig som inte vet så får inte SVT göra reklam, till skillnad från de kommersiella kanalerna, eftersom public service-bolagen ska vara oberoende. Men gränsen för vad som definieras som reklam verkar alltmer godtycklig.

Vad skulle gjorts bättre?

Sluta agera reklampelare för ABBA. Till exempel kan man lyfta fram kritiska röster (vilket hittills inte har skett) och man behöver inte spela upp kommande låtar i kulturartiklar.

Fundera på följande

Kan information vara reklam? Eller måste reklam innehålla uppmuntran till köp? SVT har tidigare fällts av Granskningsnämnden för att ha visat en logga för ett bilmärke för länge i rutan. Definitionen för vad som ska klassas som reklam är med andra ord allt annat än klar.

Källa: https://www.svt.se/kultur/abba-slapper-ny-lat-fran-1978

Kategori: SVT

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.