SVTs nöjeskrönikör Rebecca Haimi skriver en krönika om att Melodifestivalen tappar tittare och är på väg utför.
Vad är problemet?
Vare sig Melodifestivalen eller Haimis krönika är gratis. Hur mycket den sistnämnda kostar vet jag inte, men Melodifestivalen har bekräftats kosta 2,5 miljoner kronor i timmen (enligt vd Hanna Stjärne). Även om Melodifestivalen fortsatt är ett av de populäraste tv-programmen så är det klart färre än hälften av alla svenskar som kollar på det. Men alla svenskar betalar via tvångsfinansieringen. Den totala summan för alla program som sänds under Melodifestivalsäsongen kommer alltså med lätthet upp i över 10 miljoner kronor. Och ingen får välja, alla måste betala.
Detta gäller även Haimis krönika. Den hamnar (som de flesta andra krönikor) i kategorin ”jag skriver av mig mina åsikter och får betalt via tvångsbeskattning, även om ingen är intresserad av att veta vad jag tycker”.
Vad skulle gjorts bättre?
Hur många vårdplatser får svenskarna för pengarna som Melodifestivalen kostar? Det går att använda miljonerna på betydligt smartare sätt än att slösa bort dem på underhållning som redan finns på nätet i andra former (gratis!). Och skippa krönikor och opinionsbildningsartiklar. Varför ska vi betala för att höra enskilda journalisters åsikter? När betalade du senast för att få höra din väns åsikt om något?
Källa: https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/kvartal-podd/podcast/Fredagsintervju%20HANNA%20STJARNE%2017jan_kodad.mp3 (Hanna Stjärne om kostnaden vid 03:40)
Källa: https://www.svt.se/kultur/mellons-hall-of-fame-ar-ett-angestvral