Vad händer när fakta från en undersökning presenteras i media? Jo, faktan tolkas. Och beroende på ideologi kommer den tolkningen se väldigt olika ut beroende på var du läser om den.
I det här fallet baseras tolkningarna på en undersökning som säger att 78 procent av dem som köpt sex i Uppsala sedan januari 2019 är invandrare.
Vad är problemet?
Originalartikeln från Sveriges Radio pratar med forskare och vänsterorganisationen RFSL (om du undrar varför jag kallar dem vänster så är det bara att gå in på deras hemsida för att se vilka värderingar de har), där budskapet är att överrepresentationen beror på dålig information till invandrare om den svenska sexköpslagen.
Kollar man istället hos ”alternativ” media som Fria Tider, gör de snarare narr av dessa anledningar. Och även om de inte skriver det rakt ut, så är det vanliga narrativet i ”alternativ” media att den här typen av skillnader beror på kultur och biologi.
Så vad är sant? Det är i princip omöjligt att säga säkert. Förmodligen är det en komplicerad kombination av många olika faktorer, både de som nämns hos SR och de som ”alternativ” media brukar prata om.
Vad skulle gjorts bättre?
Om man ska visa hela verkligheten måste man också föra fram alla olika, möjliga anledningar. Det duger inte att som idag läsa om vissa möjliga anledningar hos traditionell media, och sedan andra möjliga anledningar hos ”alternativ” media. Den ideologiska skiljelinjen blir alltför tydlig, särskilt för public service som ska vara opartiska.
Vad kan du som medborgare göra?
Lägg märke till när orsaker beskrivs som ”möjliga”. Det betyder att det kan vara så, men det behöver inte vara så. Och vet man inte helt säkert den exakta orsaken brukar medias tolkning styras ganska mycket av den egna ideologin. Det vill säga, man ser och tror det man vill se och tro.
Källa: https://sverigesradio.se/artikel/7532339
Källa: https://www.friatider.se/invandrares-sexkop-bortforklaras-med-social-utsatthet-och-bristande-kunskap