Det här kommer du få höra många gånger på den här sajten, men det är en sak att rapportera om en samhällshändelse objektivt, och något helt annat att driva opinionsbildning och berätta för människor hur de ska leva, vad de ska äta och så vidare. SVT kan inte låta bli att utnyttja sin maktplattform till det sistnämnda, och det ska jag visa ett enkelt exempel på idag.
SVT har listat fem tips för en klimatsmart jul. Här får läsaren väldigt detaljerade och precisa råd om vad han bör äta, hur han bör resa, vilket sorts julgran han ska skaffa och naturligtvis även vilka julklappar han ska köpa. Visst kan man se det som oskyldiga tips, men med tanke på att artikelns ingress inleds med ”Får du panik av tanken på dina klimatavtryck under julen?” så lutar det åt opinionsbildning snarare än förslag.
Det som gör att dessa tips inte är ”förslag” är bland annat att SVT lägger värden i dem. De presenterar inte tipsen på ett neutralt sätt, utan beskriver olika alternativ som bra eller dåliga. Det tycker jag borde vara upp till läsaren att avgöra.
Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ha-inte-angest-sa-firar-du-klimatsmart-jul