Aftonbladet producerar en video med okänt innehåll, men den har med vin att göra.
Vad är problemet?
”Misstaget många gör på nyårsafton
Experten: ’Gör tvärtom’”
Så lyder rubriken på startsidan. Sedan när man klickat ser det ut så här:
”Vanliga misstaget med Champagnen på nyår: ’Gör tvärtom’
Vinexperten Fredrik Schelin ger tips inför nyår”
Och så får man se att videon ligger bakom en betalvägg. Det här är rent klickbete. Aftonbladet skriver inte ut relevant information i rubriken, utan försöker istället väcka din nyfikenhet. Vad är det för misstag många gör? Vad handlar det om? Det hade med lätthet kunnat framgå i rubriken. Om du ser rubriker som gör dig nyfiken, men som inte avslöjar vad själva artikeln egentligen handlar om, så är det klickbete.
Vad skulle gjorts bättre?
Aftonbladet gör såklart det här med flit, så denna fråga får istället riktas till dig som läsare. Känn igen klickbete och sluta klicka på det. De flesta människor har antingen inte tillräckligt bra disciplin för att motstå frestelsen/nyfikenheten, eller så vet de inte vad klickbete är. Nu vet du hur du känner igen det, så nu är det bara disciplinen som fattas! Ju fler som slutar klicka på denna typ av artiklar, desto färre kommer Aftonbladet att publicera.
Källa: https://www.aftonbladet.se/tv/a/304607/vanliga-misstaget-med-champagnen-pa-nyar-gor-tvartom