Viktklubb, som är en del av Schibsted (de äger Aftonbladet), har skrivit en artikel om en 50-årings hälsa. 50-åringen har gått ned 27 kilo på fem månader!
Vad är problemet?
Så här precis efter nyår är det många som lovar sig själva att gå ned vikt. Det är ingen tillfällighet att medierna är fulla av artiklar om just viktminskning eller träning. Aftonbladet länkar till Viktklubb via en så kallad affiliate-länk. Det som skiljer den från en vanlig länk är att den dels (oftast) är mycket längre, och dels att Aftonbladet (i det här fallet) tjänar pengar om du klickar på länken och sedan gör en beställning hos Viktklubb. Titta noga på länken här nedanför så ser du ”refpartner” (reference partner) och ”source”. Länken är utformad för att tala om för Viktklubb att det just är Aftonbladet som skickat den potentiella kunden.
Problemet med själva artikeln är att det VIKTigaste (haha) för att tappa överflödskilon är vare sig kaloriräknare, tips från experter eller appar. Istället är det din egen disciplin som är helt avgörande. Naturligtvis kan det som Viktklubb erbjuder hjälpa dig att hitta motivationen, men utan den egna viljan kommer du inte komma långt. Viktklubbs artikel nämner ingenting om disciplin överhuvudtaget, utan får det istället att framstå som att deras betaltjänst är vägen till framgång.
Man hämtar ett undantagsfall (50-åringen) som faktiskt lyckats och försöker framställa situationen som att alla kan göra det som 50-åringen gjorde. Det är ungefär som att normalisera framgångsrika YouTubers utan att nämna att de allra flesta som försöker leva på sin kanal misslyckas. Man plockar alltså från en framgångsrik minoritet och kopplar samman denna med sin tjänst. Högst oärligt, men å andra sidan är det så både marknadsföring och politik fungerar: man pratar om det positiva och undviker det negativa. På så sätt förfalskar man helhetsbilden.
Vad skulle gjorts bättre?
Det är inte särskilt troligt, men Viktklubb/Schibsted hade ju kunnat prova att kommunicera sin tjänst lite ärligare. Och du som konsument/läsare hade kunnat prova att vara kritiskare och bojkotta tjänster vars marknadsföring inte är ärlig. För ju fler människor som ser igenom sådana här knep och säger nej till dem, desto färre tjänster av denna typ kommer skapas. Tillgång och efterfrågan alltså. Om vi konsumenter efterfrågar mer ärlighet kommer vi att få det, men om vi fortsätter falla för billiga trick och fortsätter köpa tjänster och produkter som gömmer undan nackdelarna är det samma sak som att säga till företagen: ”Fortsätt lura mig, för jag kommer fortsätta köpa era produkter/tjänster”.
Källa: https://viktklubb.aftonbladet.se/kampanj/artikel/34008358?refpartner=aftonbladet_viktklubb_3.4008358_mittspalt_motivation&utm_source=mittspalt&utm_medium=aftonbladet&utm_campaign=case