Lågvattenmärke hos SVT Nyheter

Av | 9 oktober, 2019

Inte nog med att SVT i dagens artikel uppmärksammar Måns Zelmerlöws nya platta, de gör även en videointervju där journalister låter Måns berätta varför han är naken så ofta i på tv. Ja, det är sådana här artiklar man normalt bara ser i slaskpressen (Aftonbladet och Expressen), och jag undrar varför SVT bemödar sig med den här typen av oseriöst material. Är det för att man vill attrahera yngre läsare som man håller på att tappa?

Visst, artikeln är roligt och det var nog också meningen. Men är det rätt att våra skattepengar ska gå till tramsjournalistik istället för att läggas på gräv och riktigt journalistiskt arbete som exempelvis Uppdrag granskning? Och sedan är det en definitionsfråga vad som ska klassas som reklam. När Zelmerlöw släpper en ny platta så är det en kommersiell produkt, och även om journalisten på SVT inte sitter och beskriver hur bra den är, så uppmärksammar hon att den finns och att den snart ska släppas.

Med tanke på att SVT fällts av Granskningsnämnden för att man visat en reklampelare i bakgrunden för länge under OS, så tycker jag det är ytterst märkligt att det är helt OK att uppmärksamma tittarna om nya, kommersiella produkter. Det är ju egentligen samma sak: man beskriver inte hur bra produkten är, men man uppmärksammar den.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/mans-zelmerlow-jag-kommer-fran-en-valdigt-nakenliberal-familj

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.