Kommersiellt intresse blir klimatexpert i Expressen

Av | november 30, 2020

Expressen skriver hur människors internetvanor påverkar miljön med koldioxidutsläpp, till exempel skillnaden mellan att strömma film i HD mot att göra det med lägre kvalitet.

Vad är problemet?

Klimatexperten Fredrik Jansson är strategichef hos Digiplex, ett företag som livnär sig på att designa, bygga och driva datalagringslösningar (till exempel serverhallar). Experten har alltså ett kommersiellt intresse att prata om ett grönt internet, eftersom han och hans företag tjänar pengar på det. Den här artikeln är ett bra exempel på vad som är bra med public service och dess oberoende av kommersiella intressen, och vad som är dåligt med kommersiell media. I det här fallet fungerar artikeln som smygreklam för Digiplex och deras tjänster och produkter. Man försöker dölja reklamen genom att få ett företags produkter och tjänster att framstå som klimatsmarta, ett begrepp som folk gärna tar till sig.

Vad skulle gjorts bättre?

Även kommersiella medier borde vara tydligare med vad som är reklamsamarbeten och vad som är objektiva nyheter. Jag har väldigt svårt att se att SVT skulle publicera en sådan här artikel, även om faktan stämmer.

Vad kan du som medborgare göra?

Kolla alltid upp vilka experterna är i nyhetsartiklar. Det brukar räcka med att använda en sökmotor i fem minuter så har du svar. Jag har länkat till Digiplex hemsida så att du lätt kan se samband mellan deras expertsvar och deras produkter och tjänster.

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/klimat/experternas-rad-sa-kan-du-surfa-mer-klimatsmart/
Källa: https://www.digiplex.com/about-us/sustainability

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.