Kom ihåg att Facebook är en konkurrent till SVT

Av | 7 april, 2019

SVT skriver att tidningsrubriker och artiklar om Facebook under 2018 varit mörka. Det är ingen överdrift. Traditionell media har upptäckt att Facebook är en av de största konkurrenterna till deras egna plattformar, och man har konstant skrivit negativa saker om företaget under ett års tid. Det betyder inte att media ljugit, men man har använt sitt selektiva urval för att så gott som uteslutande välja negativa nyheter och lägga fokuset på dem.

I dagens artikel skriver SVT om hur Facebook nu betalar den brittiska tidningen The Daily Telegraph för att de ska skriva positiva hyllningsartiklar till teknikföretag. SVT avslutar artikeln med att skriva att många anser att så kallade sponsrade nyheter kan vara förvillande då de liknar riktiga nyheter. SVT går dock inte närmare in på vilka ”många” är, utan det kvarstår som ett löst begrepp.

Men den stora poängen med detta är att traditionella medier är livrädda för sociala medier. De har upptäckt att framför allt unga väljare som växer upp med internet väljer sociala medier framför traditionella när det gäller att ta del av nyheter. Det är förstås ett hot mot SVTs framtida inflytande i samhället, då färre unga väljer att ta del av deras utbud. Det är med andra ord inte konstigt att traditionell media, inklusive SVT, väljer att ständigt skriva negativa artiklar om den del av sociala medier som förser unga med nyheter. Man vill helt enkelt underminera deras förtroende.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/facebook-betalar-stor-dagstidning-for-att-kora-hyllningsartiklar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.