SVT är väldigt noga med att folk som arbetar för dem inte ska synas i reklamsammanhang på andra håll. Nyligen blev Cecilia Forss (mamman i årets julkalender i SVT) ombedd av public service att skjuta på reklamuppdrag så att de inte kolliderade med hennes uppdrag för SVT. Allt för att SVT ska vara fritt från kommersiella intressen.
Men hur fungerar det då med Sarah Sjöström som idag syntes i rutan som tillfällig, inhoppad programledare? Hon har en kampanj ihop med spelbolaget Betsson sedan en tid tillbaka. Hur rimmar detta med SVTs oberoende av kommersiella intressen?
Jag kan inte det exakta regelverket, och naturligtvis kan det vara så att samarbetet ligger inom ramen för public service sändningstillstånd. Min poäng med denna artikel är snarare att belysa hyckleriet – oavsett hur regelverket ser ut – då man förbjuder Forss från att delta i reklamuppdrag, medan Sjöström får synas hon Betsson varje dag.
Källa: https://www.svt.se/sport/simning/sa-har-har-du-aldrig-sett-sarah-sjostrom