Missvisande rubrik om julskinkor

Av | november 14, 2019

Idag ska jag fokusera på en missvisande rubrik, snarare än en hel artikel. SVT har valt rubriken ”Julskinkan säljer allt sämre”. Vad det handlar om är att det 2015 såldes 6 000 ton skinka till jul, medan 2017 endast kom upp i 5 415 ton. Rubriken får det att låta som att julskinkan är på fallrepet, vilket alltså inte är fallet.

En lite mer passande (och mer rättvisande) rubriksättning hade kanske varit ”Minskad försäljning av julskinka de senaste två åren”.

Något annat som SVT gör här, och som är oärligt, är att man utgår från toppåret 2015 (det var julskinkans toppår enligt LandLantbruk.se, länk hittar du längst ned). Eftersom man utgår från ett toppår är det lätt att säga att försäljningen dalar. Hade man inkluderat flera år i jämförelsen hade det kanske sett annorlunda ut, men då hade man ju inte fått till rätt budskap – nämligen att vi alla ska bli vegetarianer.

En sak har de dock gjort bra, de har låtit båda sidor komma till tals. Vi får dels höra från City Gross-ägarna Bergendahls som har minskat sina beställningar med 30 procent, men även från Charkprodukter som producerat fler julskinkor i år. Naturligtvis är det dock Bergendahls som får komma till tals i videon och förstärka SVTs antiköttnarrativ.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/julskinkan-saljer-allt-samre
Källa: https://www.landlantbruk.se/lantbruk/minskad-forsaljning-av-julskinkor/

Kategori: SVT

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.