Hur man ”twistar till” en undersökning

Av | 11 december, 2018

Undersökningar måste väl ändå vara fyllda med fakta tänker du. Ja det är dem, men det är väldigt lätt att körsbärsplocka ur faktan och visa läsarna det man vill att de ska se. SVT visar hur man gör:

Undersökningen som kommer från Demoskop baseras på vad 1 000 tillfrågade svenskar har sagt om julmaten. Visserligen återger man tydligt att den traditionella skinkan ligger ohotad i topp, men man nämner samtidigt i ingressen att 20 procent i åldrarna 18–39 vill ha vegansk mat till jul.

Det är alltså en begränsad del av den totala åldersgruppen, och sedan en ännu mer begränsad del av den redan begränsade gruppen! Frågan är då varför man väljer att lyfta fram just denna grupp? Kanske på grund av det nästan fanatiska miljöfokus man har, där veganism porträtteras som något positivt istället som ett neutralt val alla kan göra om de vill.

Man hade ju till exempel kunnat konstatera att 80 procent av de tillfrågade i åldrarna 18–39 inte vill ha vegansk mat till jul. Men man väljer istället den lilla minoriteten eftersom det är det man vill att vi läsare ska se. SVT länkar inte till undersökningen och vi får heller inte se den i dess helhet. Istället körsbärsplockar de fakta för att påverka folks uppfattning om julmat i en viss riktning.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/har-ar-svenskarnas-favorit-pa-julbordet

Kategori: SVT

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.