SVTs analyser känner vi till. Folk ska inte få tänka och analysera själva, eller dra slutsatser. Allting ska matas till läsaren i form av färdigpaketerade åsikter. I praktiken handlar analyser om skribenter och redaktörer som får en plats att sprida sina åsikter på. Opinionsbildning alltså. Kanske inte det vi vill betala för via skatten 2019.
Retorik och ordval har alltid varit ett effektivt sätt att styra opinionen på. Att uttrycka sin åsikt på ett smygande, underförstått sätt utan att säga den rakt ut. Ingrid Thörnqvist visar ett bra exempel på det när hon skriver följande:
”Merkel har under sina 18 år som ledare styrt CDU mot det socialliberala – till och med mot det socialdemokratiska hållet. Hon har omgivit sig med starka kvinnor men fortfarande är 70 procent av partimedlemmarna män.
Många har därför velat vrida klockan tillbaka till det gamla CDU. Under Helmut Kohls tid var det konservativa män från västra Tyskland som bestämde. Men många förväntar sig också att få se ett modernare parti växa fram med förnyelse och reformer.”
Jag har fetmarkerat de ordval vi vill rikta din uppmärksamhet till. Thörnqvist försöker associera konservatism med något negativt. Det är långt ifrån första gången SVTs medarbetare sysslar med sådan här lömsk retorik, och vi vill med dagens nyhet få er uppmärksammade på hur det kan se ut när SVTs medarbetare försöker dra vissa ideologier och värderingar i smutsen utan att säga det rakt ut.
Källa: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/analys-merkels-favoritkandidat-vann