Expressen vinklar narrativet mot Staffanstorp

Av | 13 november, 2019

Staffanstorps kommun gör reklam genom att visa en familj som flyttar från otryggheten i Malmö till tryggheten i Staffanstorp. Expressen skriver en artikel om reklamfilmen med rubriken ”Staffanstorps reklamfilm sågas: ’Ett vidrigt tilltag’”.

Vad är problemet?

Expressen lyfter bara fram kritiker, med undantag för det moderata kommunalrådet Christian Sonesson som får försvara sig i artikeln, samt att videon hyllas av vad man kallar främlingsfientliga sajter. Men det är ju inte så att reklamfilmen bara har kritiker emot sig. Sedan kallar även Expressen Fria Tider för hatsajt, vilket jag anser vara överdrivet och missvisande. Man lyfter även fram det socialdemokratiska kommunalrådet Pierre Sjöströms kritik att en invandrad kioskägare i reklamen bytts ut mot en vit skådespelare. Men man nämner ingenting om att den förmodat kriminella invandrargruppen i videon också ”bytts ut” mot svenska ungdomar. Om man nu vill röra sig på den nivån då.

Vad skulle gjorts bättre?

Expressen hade kunnat låta fler olika sorters röster komma till tals, och inte bara kritiker. Genom att presentera en händelse så här ensidigt skapar de lätt en uppfattning hos läsaren att videon är något negativt. Att man kallar Fria Tider för hatsajt ställer jag mig också frågande till. En invandringskritisk och högerkonservativ sajt hade varit mer rättvisande ordval tycker jag.

Källa: https://www.expressen.se/kvallsposten/staffanstorps-reklamfilm-sagas-ett-vidrigt-tilltag/

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.