Expressen gör icke-nyheter till nyheter i jakten på klick

Av | 27 september, 2020

En 24-årig tjej använder smink mot sin ångest. Nej, det är ingen nyhet, men de uppseendeväckande bilderna talar sitt tydliga språk: Expressen vill att du ska klicka.

Vad är problemet?

Det här är ingen nyhet. Men bilderna på tjejens ansikte kan definitivt locka till klick, vilket Expressen tjänar pengar på. Skamlös journalistik alltså, där man försöker använda något som chockar läsaren för att väcka intresse.

Vad skulle gjorts bättre?

Om Expressen bedrev bättre journalistik kanske de inte skulle behöva använda sig av klickbete för att få läsare.

Vad kan du som medborgare göra?

Om du vill motverka klickbete finns det ett effektivt sätt att göra det på: klicka inte på artiklar med misstänkt uppseendeväckande bilder eller rubriker. Tycker du däremot om klickbete och vill uppmuntra det är det bara att fortsätta klicka på allt utan att tänka.

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/elise-24-sminkar-sig-mot-sin-angest/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.