Ukraina har skapat en svart lista över företag som är verksamma i Ryssland, och därmed betalar rysk skatt. Listan innehåller hundratals företag, men det verkar bara vara Marabou som media riktar in sig på.
Vad är problemet?
Varför har just Marabou valts ut för att bojkottas? Allt handlar om grupptryck. Det vill säga, när en media börjar skriva om något hakar ofta de andra på. När Marabou hamnat i skottgluggen gör grupptrycket att alla andra kommer ”följa John” och börja dreva mot Marabou också. För det finns ju liksom ingen logik i att välja ut ett enda företag av hundratals för att sedan skriva en nyhetsartikel varje gång ett nytt företag sällar sig till bojkotten. Det handlar bara om grupptryck.
Vad skulle gjorts bättre?
Publicera hela listan, välj inte ut ett företag och låt det bära hundhuvudet – det är inte särskilt rättvist.
Fundera på följande
När media uppmärksammar att ett fåtal företag bojkottar ett varumärke på grund av dess Rysslandskopplingar, hänger fler företag gärna på för att få gratis publicitet och godhetssignalering. Allt är delar av grupptrycket.
Källa: https://www.expressen.se/nyheter/forsvaret-ratar-oboy-och-marabou/
Jag tror att detta sker som en gemensam och medveten, men samtidigt outtalad, taktik från medier: Man skiljer ut en individ (Marabou) från flocken (svarta listan med företag) och fokuserar all kritik på den individen, trots att kritiken är giltig för hela gruppen. Individen (Marabou) ska antingen förmås rätta sig i ledet eller så ska den förgöras. Den övergripande strategin är att skrämma de övriga företagen på listan att rätta sig i ledet efter att man har statuerat exempel av Marabou.
Det är samma taktik som skolgårdsmobbare använder mot sina offer.
Intressant tanke som det finns logik bakom.