Bandet Coldplay låter publiken cykla för att generera ström till sina konserter. Gissa vilken klimatfokuserad media som gillar detta?
Vad är problemet?
Att SVT älskar att rapportera om klimatet är ingen hemlighet vid det här laget. De flesta kändisar, företag och artister vet precis var merparten av svensk media står ideologiskt, och detta utnyttjar man naturligtvis för att få gratis uppmärksamhet, eller för att undvika negativ publicitet. Vet man till exempel att SVT är besatta av klimatet kan man lättare få dem att skriva om en, genom att göra en konsert på temat. Alla journalister sysslar med selektivt urval, och de tenderar att plocka nyheter som själva intresserar dem.
Problemet är alltså att media ganska lätt kan styras genom att företag eller andra säger det journalisterna vill höra. Då får de publicitet, och färre kritiska frågor.
Vad skulle gjorts bättre?
Journalister kanske kan fundera på hur lätt det är att styra dem genom att visa dem exakt det de vill se. Då kommer man tillbaka till den kända psykologiska effekten att då man ser saker man tycker om, försvinner det kritiska tänkandet.
Fundera på följande
Det selektiva urvalet är svårt att vara medveten om, eftersom man inte ser det som inte publiceras. Samtidigt brukar det vara ganska lätt att se var någonstans ideologiskt som en viss nyhetssajt står. Detta just på grund av det selektiva urvalet, där man ser vilka nyheter som varje media väljer ut.
Källa: https://www.svt.se/kultur/coldplay-ger-sig-ut-pa-gron-klimatturne-publiken-far-cykla-for-att-generera-strom