Är media bittra för att YouTube-skapare inte behöver följa samma regelverk som de själva?

Av | mars 1, 2024

Dramat mellan flera olika sociala medier-profiler (Joakim Lundell, Christofer Berg, Pontus Björlund och Linnea Lundström) har nu nått SVT, och Medieakademins ordförande Emanuel Karlsten går ut och pratar om vilket inflytande dessa profiler har, samt hur viktigt det är att granska dem.

Vad är problemet?

Det är väl ingen hemlighet att traditionell media är ganska bittra över alla visningar privatpersoner får. Privatpersoner som dessutom använder Google för att stjäla deras annonsmarknad (gäller i och för sig inte SVT som är skattefinansierade), för att inte tala om deras publik. Så här säger Karlsten:

De här personerna påverkar oss väldigt mycket, så det finns verkligen anledning att hålla dem ansvariga för vad de publicerar

Vad ska profilerna hållas ansvariga för? Produkter som de marknadsför? Absolut. Flera av profilerna driver företag, men i det här fallet handlar det mer om skvaller än om produkter eller tjänster som ska granskas. Ska media granska skvaller eller agera moraldomare?

Vad skulle gjorts bättre?

Sluta granska skvaller och granska andra journalister istället. De har betydligt större makt vad gäller inflytande om man ser till hela befolkningen.

Fundera på följande

SVT väljer att inte gå ut med namnen på de inblandade, förutom Pontus Björlund som de intervjuar. Men alla som är intresserade av dramat vet ju vilka de är, så varför hemlighålla dem? Löjligt! Förmodligen har det att göra med de pressetiska reglerna, eller SVTs sändningstillstånd, men det är fortfarande löjligt.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/sociala-medieexperten-emanuel-karlsten-om-familjebraket-pa-youtube

Kategori: SVT

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.