Aftonbladet använder otroligt mycket klickbete

Av | 4 september, 2019

Nu ska du få en utmaning. Kolla runt på Aftonbladets startsida och se hur många rubriker som lockar dig till att klicka utan att riktigt avslöja vad artikeln handlar om. Jag ska dra ett exempel:

Drönarens film avslöjar åkerns otroliga hemlighet

Följt av:

Visar sig först när man ser det från ovan

Visst låter det spännande? Vad är hemligheten? Vad är det som kommer visa sig? Jo, mer reklamintäkter åt Aftonbladet. Klickbete är jättevanligt bland hos Aftonbladet (och även Expressen) och används uteslutande för att få dig att klicka istället för att bara bläddra vidare. Hade de varit ärligare och skrivit vad hemligheten var i rubriker är chansen större att du inte hade klickat. Det man inte vet lockar nyfikenheten.

Tyvärr är det uppenbarligen så att massor av människor fortfarande faller för klickbete, för annars hade sådana här rubriker inte fortsatt pumpas ut. Om du vill motverka fenomenet ska du helt enkelt låta bli att klicka på rubriker som lockar, men som inte avslöjar vad artikeln egentligen handlar om.

Källa: https://www.aftonbladet.se/tv/a/294731/dronaren-fangar-det-unika-pa-majsfaltet

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.