Varför kan inte SVT skriva ”Ica-handlare”?

Av | februari 12, 2021

Personer som upprepande gånger snattar kan få besöksförbud i en viss butik. Handlaren Thomas Eriksson intervjuas av SVT.

Vad är problemet?

”Handlaren” är en Ica-handlare. Varför kan inte SVT skriva ut detta? Är det för att public service inte får göra reklam? Om vi utgår från att det är anledningen (jag kan inte komma på någon annan orsak) så finns det fortfarande stora mängder hyckleri.

I videon i artikeln syns Ica-loggan tydligt på Erikssons skjorta. Det råder alltså ingen tvekan om vilken butik det gäller. Dessutom, om det är reklam att skriva ”Ica-handlare” istället för ”handlare”, så finns det massor av liknande ”reklam” i resten av videon i form av olika varor som det filmas på. Var går egentligen gränsen för vad SVT definierar som reklam?

Vad skulle gjorts bättre?

Om man visar en Ica-handlares skjorta med loggan kan man väl också nämna att han är en Ica-handlare?

Fundera på följande

Kan det finnas andra anledningar än reklam som gör att SVT väljer att benämna Ica-handlaren som ”handlare”? Var drar du själv gränsen för vad reklam är?

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/personer-kan-fa-tilltradesforbud-till-butiker-med-ny-lag-sa-tycker-handlaren-thomas-eriksson-i-avesta

Kategori: SVT

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.