Två fotografer, varav en tidigare jobbat för SVT, har startat en ny podd.
Vad är problemet?
För det första, vad är det för nyhetsvärde att två slumpmässiga fotografer startar en podd tillsammans? Det rör sig knappast om kändisar, och artikeln handlar inte heller om rekord eller resultat eller något i den stilen. Det här är bara ren reklam, om än utan länkar.
Det finns liksom ingen kritik eller något granskande, utan allting är genomgående positivt i presentationen.
Vad skulle gjorts bättre?
Varför göra reklam för poddar? SVT ska inte göra reklam överhuvudtaget. Sedan kan man naturligtvis diskutera exakt var gränsen går mellan reklam och information, men för SVT verkar den gränsen vara minst sagt flytande.
Fundera på följande
Varför valde SVT ut just dessa två herrar? Hade det att göra med den enes tidigare koppling till SVT, eller kan det ha funnits andra orsaker?
Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/hallandska-fotograferna-har-startat-podd-alla-bilder-har-en-berattelse