Igår, den 18 februari, publicerade Aftonbladet en specialartikel om spelmissbruk. Man berättade då historien om Stefan som tog sitt liv vid 42 års ålder.
Vad är problemet?
Specialartikeln är skriven för att vara känslomässigt engagerande. Texten innehåller många ”onödiga” detaljer som exempelvis ”Där fladdrar lågan från ett ljus över fotografier.”, för att påverka läsarens känslor.
Men samtidigt har Aftonbladet ett flera år långt samarbete med Game Lounge som tillhandahåller spelreklam. Länken till denna reklam finns ständigt närvarande på Aftonbladets startsida. Så snyftartikeln handlar inte om att Aftonbladet vill hjälpa spelmissbrukare, utan snarare att de vill utnyttja folks känslor för att tjäna pengar.
Att specialartikeln är skriven med mycket känslor beror troligtvis på att känslor lockar klick och engagemang. Det vet de flesta journalister (folk klickar oftare på saker som gör dem upprörda). Aftonbladet är alltså väldigt cyniska då de skapar en specialartikel om spelmissbruk menad att locka fler klick (tro inte att journalisten bryr sig nämnvärt om mamman och sonen han skriver om), samtidigt som de gör reklam för spelen som hela artikeln varnar för.
Vad skulle gjorts bättre?
Kritisera gärna cyniska spelbolag, men var inte lika cyniska själva.
Fundera på följande
Tror du de flesta tänker på Aftonbladets hyckleri, eller är det en minoritet som gör det?
Källa: https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/nQmVAn/stefan-tog-sitt-liv-efter-20-ar-av-spelmissbruk-mamma-helena-berattar
Källa: https://www.aftonbladet.se/kampanj/casinoguide/bonusar
Källa: https://news.cision.com/se/cherry/r/game-lounge-ingar-strategiskt-partnerskap-med-schibsted-och-aftonbladet,c2705927