Var går gränsen för reklam för SVT?

Av | mars 24, 2024

Idag skriver SVT Kultur om spelet Snusmumriken: Mumindalens Melodi som släpps till Nintendo Switch och Steam.

Vad är problemet?

Var går gränsen för reklam? För det här handlar inte om en recension, utan artikeln är mer som en förhandsvisning där utvecklarna får prata ostört om sitt spel. Den praktiska effekten av artikeln är att många fler kommer höra talas om spelet, vilket är själva syftet med marknadsföring.

Vad skulle gjorts bättre?

Ja, säg det. Var går gränsen för reklam? SVT får ju inte göra reklam, förutom vid vissa sportevent där de inte får sända om de inte samtidigt har reklam.

Fundera på följande

Ibland har SVT blivit fällda av Granskningsnämnden för att de haft ett företags logga med i bild lite för länge, och ibland kan de skriva artiklar om nya spel utan att något händer. Var tror du själv gränsen går?

Jag frågade Hannah Lindgren på SVT

Hej!

Mitt namn är Kai och jag driver mediegranskaren.se.

Jag undrar var gränsen för reklam går? Jag frågar med anledning av det nya muminspelet som släpps idag, som fick en artikel (inte en recension alltså) på SVT Kultur. Vad finns det för kriterier för att något ska klassas som reklam för er, och på vilket sätt är artikeln om muminspelet, där utvecklarna får bre ut sig om spelets innehåll, inte reklam?

Om du väljer att svara kommer ditt svar att publiceras i sin helhet på min sajt.

Hannah Lindgren valde att inte svara.

Källa: https://www.svt.se/kultur/norska-spelstudion-hyper-slapper-nytt-muminspel-med-musik-av-sigur-ros

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.