Vad definierar SVT som reklam egentligen?

av | 21 mars, 2020

SVTs kulturredaktion publicerar fem speltips som folk kan underhålla sig med medan de sitter isolerade i sina hem på grund av coronaviruset.

Vad är problemet?

När SVT låter en reklampelare under sportsändningarna vara kvar lite för länge i rutan kan de bli bötfällda av Granskningsnämnden (de är betydligt nitiskare mot reklam än mot partiskhet), men när de som idag i princip säljer in fem spel till sina läsare så händer ingenting. Spelen nämns vid namn, videosekvenser visas och SVTs Joachim Voss Sundell pratar sig varm om titlarna. Det hade precis lika gärna kunnat vara utgivarna som gjorde reklam för sina spel. Och jag lovar dig att dessa blir mycket glada när SVT exponerar deras produkter på det här sättet.

Vad skulle gjorts bättre?

Sluta hyckla med reklamregeln. Det är i praktiken ingen skillnad mellan reklam och den här typen av artiklar. För att inte tala om Melodifestivalen som är ett enormt, kommersiellt jippo.

Källa: https://www.svt.se/kultur/speltips-for-dig-i-coronakarantan

Kategori: SVT

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *