Tåg och flyg är bra exempel på hur subtil klimatpropaganda kan se ut hos SVT

Av | juli 24, 2022

Även om det fortfarande är dyrare att flyga generellt, så är det dyrare att åka tåg till och från Stockholm. Detta uppmärksammar SVT i ett par artiklar.

Vad är problemet?

Det selektiva urvalet som SVT gör av intervjuobjekt. Först och främst intervjuar man bara tågresenärer, inga som flyger får komma till tals. Sedan intervjuar man fem personer i videon, och alla tycker likadant. Ingen har en avvikande åsikt. Tåget borde vara billigare för att det är bättre för miljön, heter det.

Det här är ett bra exempel på subtil klimatpropaganda där man vill normalisera en viss typ av åsikt genom att bara låta vissa röster komma till tals.

Vad skulle gjorts bättre?

I det här fallet borde man även ha intervjuat flygresenärer. Sedan kan man fråga sig om alla tågresenärer har exakt samma åsikt, eller om det bara är SVT som handplockat dem med ”rätt” åsikt.

Fundera på följande

Var alltid uppmärksam på när media förmedlar ett ensidigt budskap. Inte sällan rör det sig om försök att få folk att tycka på ett visst sätt.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sa-mycket-dyrare-ar-taget-an-flyget
Källa: https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/stammer-det-har-taget-blivit-dyrare-an-flyget

Kategori: SVT

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.