SVT har tagit in en psykolog som beskriver hur forskningen visar att barn inte blir gladare av fler julklappar. Men hur många klappar ska man egentligen ge sitt barn? Det tar SVT upp i artikeln.
Vad är problemet?
Förutom att public service i det närmaste omyndigförklarar människor (varför skulle inte föräldrar själva vara kapabla att avgöra vad de ska köpa till jul?) driver man dessutom ett tydligt, socialistiskt budskap. Forskningen som presenteras är det inget fel på, men sammanhanget lämnar en del att önska.
I videon får vi se klipp ur Karl-Bertil Jonssons julafton (där budskapet är att man ska stjäla från rika för att ge till fattiga) och psykologen Björn Hedensjö använder själv begreppet ”konsumtionshets”, som är välkänt inom vänsterkretsar. Samtidigt som forskningen har en poäng, är det övergripande budskapet socialistiskt. När folk tittar på SVT på julafton får de åtminstone en balans – kapitalistiske Kalle och kommunistiske Karl-Bertil.
Men när var senaste gången du såg SVT publicera en artikel som uppmanade folk till att konsumera mer? Möjligtvis i samband med corona, där någon artikel uppmanat folk att konsumera mer lokalt (till exempel har artiklar om att köpa mer lokalproducerad mjölk fått stort genomslag). Men artiklar som uppmanar till mer konsumtion generellt har åtminstone jag aldrig sett. Artiklar som uppmanar till mindre konsumtion är inte lika ovanliga.
Vad skulle gjorts bättre?
Varför ens skapa artiklar som talar om för folk hur och vad de ska handla till jul? Är det public service roll att göra det? Det går nämligen att, inom nästan alla områden, hitta vetenskap som stöder det man vill ha sagt. Exempelvis hade SVT lika gärna kunnat publicera en artikel som uppmanar folk att konsumera mer i syfte att få fart på ekonomin under rådande pandemi.
Fundera på följande
Varför tror du SVT publicerar en sådan här artikel? Kan det vara för att man vill hjälpa människor genom juldjungeln, eller vill man sprida ett budskap?
Källa: https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/klapphetsen-hur-mycket-ska-man-ge-barnen