SVT är som bekant väldigt duktiga på att marknadsföra sig själva och berätta hur viktiga man är för samhället. Idag skriver SVT Kultur en artikel som handlar om hur populärt På spåret fortfarande är, samtidigt som andra underhållningsprogram läggs ned (eller ”tar paus”).
Vad är problemet?
Kommersiell media, som spelar på marknadens villkor, måste ha program som folk faktiskt vill titta på. SVT däremot får sina skattemiljarder varje år oavsett popularitet. Detta nämns dock inte i artikeln överhuvudtaget.
Vad skulle gjorts bättre?
Lite mer ödmjukhet skulle inte skada.
Fundera på följande
Det kan naturligtvis vara så att På spåret har väldigt höga tittarsiffror jämfört med andra underhållningsprogram. Siffrorna är dock ingenting SVT verkar vilja dela med sig av.
Jag frågade Akiko Ahlstrand på SVT
Hej!
Mitt namn är Kai och jag driver mediegranskaren.se.
Jag har ett par frågor om denna artikel:
https://www.svt.se/kultur/darfor-gar-pa-sparet-fortfarande-som-pa-rals-har-blivit-en-vuxenritual–0dtxjp
1) Varför nämner du ingenting om SVTs skattefinansiering som förklaring till att På spåret kan fortsätta, medan kommersiella kanaler lägger ned (”tar paus”) underhållningsprogram på grund av hård konkurrens?
2) Vad har På spåret för tittarsiffror, och vet ni vilka det är som ser programmet?
Om du väljer att svara kommer ditt svar att publiceras i sin helhet på min sajt.
Akiko Ahlstrand valde att inte svara.
Källa: https://www.svt.se/kultur/darfor-gar-pa-sparet-fortfarande-som-pa-rals-har-blivit-en-vuxenritual–0dtxjp