Klickbete är när media utelämnar relevant information i rubriken, bara för att de vill få dig att klicka. Ämnet den här gången handlar om coronaviruset.
Vad är problemet?
SVTs rubrik (den som syns på huvudsidan innan man klickar sig in till artikeln) lyder ”Experten: Då kommer vaccinet mot coronaviruset”. I artikeln däremot är rubriken ”Hör experten om coronavaccinet: Kan ta 12 till 18 månader”. Ser du skillnaden? I den andra rubriken framkommer informationen om hur lång tid det kan tänkas ta. I den första rubriken använder man ordet ”då” för att locka läsaren att klicka. Jag har jämfört två rubriker också, så det råder ingen tvekan om att den relevanta informationen hade fått plats i den första rubriken.
Vad skulle gjorts bättre?
Klickbete känns slaskpress. Public service borde hålla sig ovanför den nivån, särskilt eftersom de har garanterad inkomst oavsett hur många som klickar.
Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ledande-experten-richard-hatchett-om-vaccin-mot-coronaviruset